torsdag 7 oktober 2010

Andra sidan ekvatorn

Vårat hus
Så långt borta som jag är från Sverige, lika stora är skillnaderna. När jag reste hit ville jag att jag mer skulle fokusera på våra kulturella likheter men dom är svåra att hitta. Som Mamma Meron säger kan vi inte hålla på att jämföra hela tiden. Nu är nu och nu är vi här och här är det som det är.

Vi har träffat några riktigt trevliga sykepleijerstudenter som vi åt med i förrgår.





På själva praktiken blir jag och Anita handledd av Mary som är 24 år och ganska nyutexaminerad sjuksköterska. Hon är snäll och tar hand om oss men när hon delar ut mediciner så är hon för upptagen för att kunna tala med oss. I morse när vi kom hade två patienter dött under natten. Nattens rapport var mer eller mindre en sammanfattning av de två dödsfallen. Sedan lade dom till att de andra patienterna var det oförändrat läge med. Detta tog ca 45 minuter att gå igenom. Sjuksköterskorna delar upp patienterna emellan sig och försöker ha kontinuitet men under medicinutdelningen så hjälps alla SSK åt med alla patienter. Idag var det storrond. Två läkare och två läkarstudenter från Tanzania och en läkarstudent från Australien samt Anita och jag gick runt till alla patienter. Det var svårt att förstå då större delen av konversationerna var på Swahili. Men dom är väldigt sjuka. Många har både HIV och hepatit, lever- och njursjukdomar och malaria, allt på en och samma gång.


Medicinvagnen




4 kommentarer: